Warme zorg 

Warme zorg is zorgvrager- en familiegerichte zorg.  Wij vinden dit belangrijk omdat het leidt tot betere uitkomsten van de zorg en een grotere tevredenheid over de zorgverlening. Daarom hebben we extra aandacht voor de stem van zorgvrager en focussen ons op wat voor hem belangrijk is.

Als een zorgverlener dit doet, dan creëert dit onmiddellijk vertrouwen, stelt men zich empatisch op en geeft men aan dat de zorgvrager echt belangrijk is. Dit geeft zowel aan de zorgvrager als aan de zorgverlener een ontzettend fijn gevoel en heeft ontegensprekelijk een impact op de kwaliteit van de zorg.

Internationale "What matters to you"-dag (http://www.whatmatterstoyou.be/)

Hieronder ontdek je een aantal warme acties die wij in de verf willen zetten naar aanleiding van de internationale 'What matters to you-dag'.  Een initiatief met als doel om extra aandacht te geven aan warme acties.

Verkoopstalent gezocht en gevonden 

R. verblijft al 38 jaar in ons ziekenhuis. Een geliefd en gekend man maar ook een man met talent: hij stond vroeger in de verkoop en voor het goede doel haalde hij zijn talenten nog eens boven. Maar om te starten, wou hij er picobello uitzien. Zijn activiteitenbegeleidster gaf hem met veel plezier een manicure.Zij weet hoe belangrijk nette handen zijn voor R. Een klein gebaar maar een grote ondersteuning.

Loslaten maar getroost door warme herinneringen

WMTY2

Jos zou binnenkort afscheid nemen…een groot afscheid, een afscheid van het leven. Op onze PVT-afdeling werden we voor het eerst geconfronteerd met palliatieve zorg. Een nieuw terrein maar onze medewerkers wouden hem in deze moeilijke fase omringen met warmte en kwalitatieve zorg. 

Om dat te kunnen, kleurden we buiten de lijntjes:

  • Het doktersbureel werd de kamer van Jos: ingericht met warme materialen, dichtbij de andere patiënten en het team.
  • Een TV werd geïnstalleerd zodat hij naar zijn favoriete James Bond films kon kijken.
  • Zijn kamer werd een ontmoetingsplaats: naast zijn bed stond een zetel waar bewoners de krant gingen lezen of samen met Jos TV keken.
  • Vrijwilligers werden betrokken, zij kwamen zelfs waken tijdens zijn laatste dagen.
  • Zijn eetlust verdween: ondanks de nultolerantie binnen de leefgroep werd er voor Jos Leffe en Tourtel gekocht en werden pateékes gebakken, daar kon hij nog van genieten.

Uiteindelijk namen we afscheid maar met een goed gevoel, het gevoel alles te hebben gedaan wat in onze mogelijkheden lag.

Tree of hope: teken van kracht en groei 

Tijdens een crisisopname op De Lier 1 proberen we de kwaliteiten van de patiënt op de voorgrond te brengen door alert te zijn voor de kleine dingen die ondanks de moeilijkheden wel lukken…

Een boom groeit maar verliest soms ook zijn bladeren. Zoals de bladeren weer groeien aan de boom zo ook, kunnen we als mens na een zware periode terug bloeien (of in onze kracht staan). De takken staan voor onze individuele ervaringen, wat elke boom en elke mens uniek maakt.

Onlangs vertelde een patiënt dat hij een briefje had met positieve dingen die een verpleegkundige van de Lier1 had geschreven. Wanneer hij het moeilijk had, las hij dit. De verpleegkundige was dit vergeten dat maar zag nu wat zoiets kleins, een briefje met een positieve boodschap, kan betekenen. Ze besloot om bij elk ontslag een kadertje met een gepersonaliseerde boom mee te geven aan de patiënten. Op de boom staan zijn/haar sterke kwaliteiten. Dit geeft de kans om te kunnen terug blikken wanneer de storm dreigt op te steken…

Warme zorg gaat ook door de maag

De organisatie van de maaltijdbedeling in Asster werd de voorbije jaren gereorganiseerd. Onze drijfveer: op een kwalitatieve en efficiënte wijze patiënten, bezoekers en personeel maaltijden aanbieden. Als ondersteunende dienst moet je waakzaam blijven en bereid zijn te luisteren. Na een klacht over de maaltijden organiseerde de patiëntengroep jongvolwassen een overleg met de keuken.

"Als diensthoofd voeding werd ik ontvangen door de groep. Er was een voorzitter, een secretaris kortom het was een goed voorbereide vergadering met een missie. Mijn eerste taak was om te luisteren…en dat werd een schitterend ervaring: de jongeren hadden de meeting zo goed voorbereid, hun verwachtingen duidelijk geformuleerd en functioneerden als een eenheid. Het was een plezier om met hen samen te werken. Samen met de groep en de voorzitter tekenden we een traject uit waardoor wij als keuken aan hun verwachting konden voldoen.

Het leuke is dat deze patiënten - wij zien ze als onze klanten - op een heel volwassen en rijpe manier hun verwachtingen hebben kunnen en mogen kenbaar maken. Dat hun problemen met enkele wijzigingen in onze manier van handelen opgelost konden worden. Het was een warme en eerlijke ervaring. Een ervaring die ons dagelijks werk als ondersteunende dienst sterker maakt en bijdraagt tot warme zorg!"